Mondhygiënist voor Leersum en de Utrechtse Heuvelrug

Heeft u vaak last van gaatjes of gevoelige tanden, bloedend of teruggetrokken tandvlees, een slechte adem of losstaande tanden? Maak dan een afspraak bij onze ervaren mondhygiënisten of preventieassistenten. Wij helpen ouderen, volwassenen en kinderen met het voorkomen en behandelen van veel voorkomende tandproblemen zoals gaatjes en ontstoken tandvlees. Voor een bezoek heeft u geen doorverwijzing van uw tandarts nodig en wij voeren alleen behandelingen uit die echt noodzakelijk zijn.

Wij adviseren om uw kinderen al op jonge leeftijd te laten behandelen door de mondhygiënist. De basis voor een goede mondgezondheid wordt namelijk op jonge leeftijd gelegd. Voor kinderen onder 18 jaar wordt de behandeling volledig vergoed vanuit de basisverzekering. U heeft hier geen aanvullende zorgverzekering voor nodig.

Onze mondhygiënisten

Wanneer moet u naar de mondhygiënist?

Wanneer u onderstaande klachten ervaart kunt u een afspraak maken met de preventieassistent of mondhygiënist. Loop niet te lang door met klachten. Een gemakkelijk op te lossen klacht kan, bij gebrek aan behandeling, uitmonden in een ernstiger probleem. Heeft u één of meerdere van onderstaande symptomen? Maak dan snel een afspraak om erger te voorkomen.

• Gevoelige tanden of kiezen;
  • Pijnlijk, rood of gezwollen tandvlees;
  • Bloedend tandvlees bij het poetsen;
  • Losstaande tanden of kiezen;
  • Vieze smaak in uw mond of een slechte adem;
  • Verkleurde tanden;
  • Regelmatig last heeft van gaatjes (cariës);
  • Veel tandplak, tandaanslag of tandsteen;

Als u zwanger bent of diabetes heeft, dan is uw tandvlees vaak extra gevoelig voor ontstekingen. Een professionele gebitsreiniging kan in deze situatie veel problemen voorkomen.

Professionele gebitsreiniging

Gebitsreiniging is de meest voorkomende behandeling en richt zich op het verwijderen van tandsteen, tandplak en aanslag. Deze behandeling wordt uitgevoerd door de preventieassistent. Door het grondig reinigen van het gebit kan ontstoken tandvlees worden voorkomen. Na een grondige gebitsreiniging ziet uw gebit er weer prachtig uit. Als tijdens de gebitsreiniging blijkt dat u last heeft van ontstoken tandvlees, dan wordt u doorverwezen naar onze ervaren mondhygiënisten.

Voorlichting en instructies

Door elke dag uw tanden te poetsen en andere methoden toe te passen kunt u zelf bijdragen aan een goede mondgezondheid. Onze mondhygiënisten en preventieassistenten geven u graag passende voorlichting en advies die passen bij uw persoonlijke situatie en mondgezondheid. U bent bij ons aan het goede adres voor poetsadvies, advies over het gebruik van de juiste tandenborstel, tandpasta en andere hulpmiddelen (zoals tandenstokers, tandenragers, flosdraad of tongschrapers) en voedingsadvies.

Naast het zelf schoonhouden van uw gebit door regelmatig de tanden te poetsen, zijn er ook andere zaken die bijdragen aan een goede mondgezondheid of deze negatief kunnen beïnvloeden. Zo zien wij bij mensen die roken vaker ontstoken tandvlees dan bij mensen die niet roken. Ook kunnen diabetes, hart- en vaataandoeningen, stress en voeding uw mond- en tandvlees gezondheid beïnvloeden.

Tandvleesbehandelingen

Een tandvleesbehandeling heeft als doel om problemen met uw tandvlees, zoals ontstoken tandvlees te verhelpen. Deze behandelingen worden uitgevoerd door de mondhygiënist. Er bestaan verschillende soorten tandvleesontstekingen. De eerste is gingivitis. Bij deze ontsteking blijft het probleem beperkt tot de rand van het tandvlees. Gingivitis is vaak gemakkelijk te verhelpen, indien u er niet te lang mee blijft doorlopen. Bij parodontitis is de ontsteking dieper en is het kaakbot aangetast. Dit is een ernstige situatie. Door parodontitis kunnen tanden en kiezen los gaan zitten en in het ergste geval uitvallen.

Wat is het verschil tussen een preventieassistente en de mondhygiënist?

Bij Hoflaan Tandartsen kunt u terecht bij zowel de mondhygiënist als de preventieassistent. Het verschil tussen mondhygiënisten en preventieassistente is eenvoudig uit te leggen:

Preventieassistente
Gebitsreiniging is de meest voorkomende behandeling bij de preventieassistent en richt zich op het verwijderen van tandsteen en andere onzuiverheden. In dit geval is uw tandvlees dus gezond of minimaal ontstoken en is de benodigde behandeling minimaal. Door het grondig reinigen van het gebit kan ontstoken tandvlees worden voorkomen.

Mondhygiënist
De mondhygiënist helpt u om uw tandvlees weer zo gezond mogelijk te maken. Behandelingen door een mondhygiënist worden pas noodzakelijk als uw tandvlees flink ontstoken is. Er is dan sprake van een groter probleem dat een andere behandeling vraagt dan wanneer er geen ontsteking is.

Wilt u meer informatie over onze behandelingen bij de mondhygiënist?

Bent u op zoek naar een nieuwe mondhygiënist of preventieassistent in Leersum, Amerongen of De Utrechtse Heuvelrug? Inschrijven is heel eenvoudig. Online kunt u zich gemakkelijk en veilig inschrijven als nieuwe patiënt. Voor meer informatie over onze behandelingen kunt u altijd terecht bij de mondhygiënisten van Hoflaan Tandartsen. Aarzel daarom niet om contact met ons op te nemen en al uw vragen te stellen. We nemen graag de tijd voor u.